Daniel Mühlbach

"Inte den bästa som vinner"

Med fötterna rotade i e-handel, visioner om enkelhet och stor kundkärlek startade Daniel Mühlbach Footway för fem år sedan. Jag träffar en vd med oortodoxa idéer och en svårslagen envishet. Följ med på pratstund bland skolådorna.

Vi slår oss ned i ett av Footways rum i Kista. Han i fåtölj, jag i soffa. Framför oss en TV och flera dvd-filmer. Ett av de tre värdeorden, ”kul”, ekar i huvudet. Det andra, ”kund”, hamnar i fokus ganska snabbt. Jag blir därför förvånad när Daniel berättar om sin rädsla för dem.

Enkelhet är styrkan

– Jag fascineras av kunder. Med rädd menar jag att jag alltid vill att det ska bli så bra som möjligt. Där har e-handeln förmågan! Med några enkla drag kan man göra det så mycket bättre för många.

Den återkommer flera gånger under vår pratstund. Enkelheten. När den nämns glimrar ögonen och han lutar sig ivrigt fram.

– Jag behöver enkelhet. Jag har dyslexi och vad man kallar ”få minnesplatser”, vilket lett till att jag alltid behövt ha enkelhet runt om mig – och det har vuxit till en styrka, att göra saker så enkelt som möjligt. Flera som har många minnesplatser tycker att det är en självklarhet att komma ihåg allt men alla är olika.

Att göra det enkelt låter ju som en självklarhet. Gör inte alla det?

– Det är väldigt lätt att göra det svårt. Man får koka ned det till att göra ett bra jobb och sköta sig mot kunden. Sedan måste man vara konsekvent för att komma någonstans – inte byta strategi hela tiden. Ofta handlar misslyckanden om att man inte ger sig tillräckligt fan på det.

Inspirera varandra

Enkelheten har varit en av utmaningarna de första fem åren. Är Footway idag vad du trodde för fem år sedan?

– Ja, det kan man säga. Vi är lite större än vad jag tänkt mig. Det viktiga från början var ju ett ta sig igenom de olika faserna: först sälja ett par skor, sedan bli lönsamma och sedan undvika att bli uppköpta.

Och vad är målet nu?

– Visionen är att Footway ska vara det bästa stället för skor. Inte bara att handla skor utan att prata skor, inspirera varandra.

Tiden är väl avvägd. Det händer mycket inom e-handel och Daniel är övertygad om att kundernas marknadsinverkan ökar mer och mer.

– Makten hamnar hos konsumenten. Vad en konsument säger till en annan värderas mest och nu har systemen möjliggjort kommunikationen mellan konsumenter på ett nytt sätt.

Att aldrig ge upp

Jag blir nyfiken. Att prata långsiktiga mål är enkelt för någon som har flera års erfarenhet. Jag frågar om han tänkte likadant när han var yngre.

– Det är svårt att ha det perspektivet då. Horisonter ser olika ut, nu tycker jag att fem år är ganska lite. Jag försöker få med alla i det. Många misslyckas på grund av kort perspektiv. Jag är gymnastiktränare på fritiden och satsar på självförtroende och kontinuitet – att hantera nedgångar utan att ge upp. Det är inte den bästa som vinner, utan den som aldrig ger upp.

Att i svallet efter Lensway ladda om batterierna och satsa igen, vittnar om en granithård envishet.

– Jag tänker aldrig att ”det kommer inte att gå”. Det kommer bara ta en annan skepnad. Jag tycker om att ha ett jävligt stort mål här framme, men vägen dit ska inte vara utstakad. Man måste navigera hela tiden.

Han lutar sig tillbaka i den stora fåtöljen, lägger ett ben om det andra.

– Man måste reflektera övar vad man är med om. Det är klart att alla dagar på jobbet inte kan vara roliga, men i vårat fall är det här bara starten på en rätt ordentlig resa. Man får ju ofta höra ”fan vad coolt med Footway” – och jag känner ju lite att ja, det kommer bli coolt. Det är nu vi drar igång.

Text: Alexander Åberg
Foto: Kristofer Samuelson
Publicerad i oktober 2015
×
×
Så skönt! Nu är den sparad!
Och där hamnade en favorit till i samlingen :)
Mina val:
Mina favoriter
  • Här så kommer alla dina favoritskor sparas!
För att hålla reda på vilka skor du har varukorgen, vilken storlek du valt att filtrera på mm. använder vi så kallade cookies. Genom att fortsätta surfa på Footway.se godkänner du att vi gör det.×