Träna löpning i rätt skor

Löpning är världens näst största motionsform, besegrad endast av promenader. Löpning kan utföras i princip var som helst och går snabbt att lära sig. Med löpning bygger man inte bara ett starkt hjärta och bra kondition, utan stärker hela kroppen – från fötter upp till nacke. Löpningens viktigaste fundament är ett par bra löparskor, och de har vi gott om på Footway!

Börja träna löpning

Det finns många skäl att träna löpning. En huvudsaklig anledning är förstås konditionen, som markant förbättras med regelbunden löpträning. På många sätt är löpträning styrketräning – för en muskel som vi aldrig ser: hjärtmuskeln. Hjärtat jobbar konstant under hela våra liv och med hjälp av löpträning gör vi hjärtat starkare och friskare.

Löpning är också träning för din hållning, dina ben och din bål. Kom ihåg hållningen under löprundan, då får rygg och mage jobba på rätt sätt. En rak, ståtlig hållning är att föredra framför en instabil, hukande löpstil.

Om du vill gå ned i vikt är löpning ett bra val, du bränner nämligen kalorier inte bara under rundan. Om du fortsätter att löpträna under en längre tid kommer du få mer muskler och mindre fett på kroppen, och tack vare att muskler bränner mer kalorier än fett så bränner du fett även när du vilar!

Trött på att bli sjuk? Börja löpträna. Det stärker immunförsvaret och bidrar till ett effektivare enzymsystem.

Vad ska man tänka på när börjar löpträna?

Även om löpning är en av de enklaste motionsformerna att börja med, bör man vara aktsam i början. Alldeles för många går ut för hårt, springer för långt och tar för få, långa steg.

En bra regel när du börjar löpträna är att springa i ”dialogtempo”, det vill säga att du springer i sådant tempo att du kan prata hela tiden – ett kul sätt att testa är att springa tillsammans med en kompis, ha ett samtal hela rundan.

Ett annat tips är att ta fler steg, då landar foten mer under kroppen och dina knän belastas inte lika mycket. Försök att ta runt cirka 180 steg per minut, då landar fötterna automatiskt under kroppen, inte framför.

Löparskor på Footway

Med rätt joggingskor undviker du belastningsskador, tänk på att dina fötter får ta emot fem gånger din vikt vid varje nedslag. Under en normal löprunda på 30 minuter tar du strax över 7 000 steg – det blir en hel del belastning för dina ben, knän och fötter.

På Footway har vi samlat massvis löparskor med från Asics, Saucony, Nike, Adidas och många andra. Hos Asics hittar du bland annat deras dunderpopulära Gel Kayano 21 och Gel DS Trainer – skor som burit många löpare under härliga rundor och mot nya rekord. En grymt populär sko från Nike är wmns free 5.0.

Om du gillar trailrunning finns här även löparsskor för skogen. Bland annat har svenska Salming, har i samband med triatleten Jonas Colting, tagit fram en modell perfekt för traillöpning: Trail T1.

Oavsett var du vill nå med din löpträning, eller vad du vill springa på, har vi något för dig. Bland 1 400 par skor är det lätt att hitta ett par nya favoriter.

Löparskor

|

Sida 1 av 18

×
×
Så skönt! Nu är den sparad!
Och där hamnade en favorit till i samlingen :)

Välj storlek för att visa skor som passar dig!

Mina favoriter
  • Här så kommer alla dina favoritskor sparas!
För att hålla reda på vilka skor du har varukorgen, vilken storlek du valt att filtrera på mm. använder vi så kallade cookies. Genom att fortsätta surfa på Footway.se godkänner du att vi gör det.×