Nyheter

5 steg till fina fötter

Bli bästis med dina fötter och de blir både snygga och kan bära runt på dig hela livet som tack!

Det är hög tid att damma av vintertrötta fötter för snart ska de få släppas fria i vår- och sommarskor. Steg ett är att göra en pedikyr. Pedikyr betyder fotvård, ordet härstammar från latinets ”pes” som betyder fot och ”cura” som betyder vård, och är enkelt att göra hemma (se guiden nedan). Därefter gäller det att underhålla pedikyren lite varje vecka och till sist att använda skor som är bra för fötterna och att försöka vara utan skor vid något tillfälle under dagen så att fötterna får trampa runt au naturel en liten stund. Här kommer Footways lista med fem saker för att göra fötterna redo för vår och sommar.

Pedikyr

Här kommer en steg-för-steg guide för pedikyr som är enkel (och billig) att göra hemma:

  1. Sätt ner fötterna i ett bad med varmt vatten, olivolja och salt, låt dem vila där i 10 minuter.
  2. Skrubba fötterna med peeling direkt när de kommer upp från badet, skölj av och torka fötterna helt torra.
  3. Fila fötterna mjuka med en fotfil som har en grövre sida till förhårdnader och en mindre grov sida till resten av foten. Hela foten vill alltså bli filad, inte bara de hårda delarna!
  4. Klipp tånaglarna, tänk på att följa tåns naturliga form och klipp inte naglarna för kort. Avsluta med att fila med nagelfil så att det inte finns vassa kanter.
  5. Smörj in fötterna ordentligt och passa på att ge dig själv en fotmassage som kickar igång blodcirkulationen.

Skoval

Varva klackar med platta skor och att gå barfota ibland. Skor i skinn eller annat material som andas är det bästa valet för fötterna. Köp och använd skor som är bekväma och som har rätt storlek. Vill du vila fötterna har Scholl och Birkenstock snygga foträta skor och tofflor.

Fot-träning

Promenader är den bästa träningen. Annan träning du kan göra när du sitter vid skrivbordet eller i TV-soffan är: Spreta med tårna, rita cirklar, tåhävningar, knip med tårna som om du ska fånga något och stretcha ut hela foten. Vill du satsa stenhårt på fot-träningen kan du köpa ett speciellt fot gym (google it).

Använd hjälpmedel

Har du ofta ont i fötterna kanske du behöver en speciell sula som hjälper dig att belasta foten rätt. Ta hjälp av en specialist som guidar dig till rätt hjälpmedel.

Vård av ett proffs

Om du har envisa hälsprickor, vårtor eller förhårdnader som inte ger med sig trots ihärdig pedikyr är det värt att besöka ett proffs som hjälper dig att fixa fötterna. När du väl fått bukt med problemen har du en bra grund att stå på som du kan underhålla hemma!

Fot-fakta

    • En människa går ungefär 11 200 mil under en livstid, vilket är nästan tre varv runt jorden.
    • En fot innehåller 26 ben och 20 muskler.
    • Runt 2 deciliter svettas vi från fötterna varje dag.
    • I foten slutar ungefär 72 000 nerver från hela kroppen, det är inte konstigt att fotvård är skönt.
    • Vår fotstorlek förändras runt 25 gånger under vår livstid.
Tidigare inlägg Nästa inlägg