Träning

Nytt år – nya träningsmöjligheter

Har du som många andra gett dig själv ett par nyhetslöften? Ligger ”börja träna” högt upp på listan av löften? Kul, för här kommer tips till just dig som vill börja träna.

Börja med att svara på följande: Vad har du för mål med din träning? Varför vill du börja träna? Oavsett vad ditt svar blir är det viktigt att du hela tiden jobbar mentalt med att förhålla dig positiv till träningen mot ditt mål, påminn dig själv om varför du vill träna. Nästa steg är att skaffa rätt utrustning, läs på om vad som behövs och investera i det du känner är viktigast. Träna ska vara roligt så hitta en träningsform som passar just dig!

Springa milen – Löpträna

Ditt allra viktigaste verktyg i denna träning är en bra löparsko. Att löpträna kräver inte mycket mer utrustning än så och är en träningsform du kan utöva när och var som helst. Tips för att komma igång är att starta mjukt, spring intervaller och öka successivt tempo och längd på din löprunda. Kanske blir träningen extra kul om du hittar en löpträningspartner eller om du tränar med målsättning att springa ett tävlingslopp?

Bli starkare – Styrketräna/Gym

Belasta kroppen rätt med en sko som har fokus på grepp kring hälen och sidorna. Till skillnad från löparskon ska den sko du har på gymmet vara utrustad med en något plattare sula och med mer stabilitet ovanpå skon, så att du får bra stöd till att lyfta vikter. Tips om du vill komma igång är att starta med klasser som har fokus på teknik. Där får du extra hjälp och energi till att komma igång på rätt sätt. Många gym erbjuder dessutom paket med en personlig tränare som kan hjälpa dig kickstarta träningen bästa sätt!

Känna mig mer hälsosam – Yoga

Det finns många olika typer av yoga men alla har gemensamt att de stärker både kropp och själ samtidigt som träningen ökar din smidighet. Utöver följsamma och mjuka kläder kan det vara trevligt med en egen yogamatta. En egen matta öppnar även upp för möjlighet att träna hemma eller om du är ute och reser. Tips till dig som gillar yoga – förena träning med semester. Det finns fantastiska så kallade ”yoga retreats” runt om i hela världen.

Träna som äventyr – OCR-träning

Vill du springa på stormiga berg, upp och ner för backar eller ta dig över, under och genom hinder i naturen är OCR-träning rätt för dig. OCR – Obstacle Course Race – är utomhusträning där styrka och uthållighet sätts på prov när du längst en bana möter olika hinder att ta dig an. Kläder efter väder kan man säga är ledord för dig som vill satsa på detta. När det kommer till passande skor ska du tänka grepp och Gore-Tex. Dessa skor från Icebug har det plus att de är vattentäta och passar perfekt för denna krävande träningstyp. Vill du ha ett tydligt mål? Varför inte ställa upp i Tough Viking – Skandinaviens tuffaste OCR-lopp.

Tidigare inlägg Nästa inlägg