Kävele itsesi kuntoon
Träning

Promenera dig i form

Att promenera är bland den bästa motionen som finns. Skonsam och effektiv. Är du sugen på att ta dina promenader till en ny nivå? Då ska du läsa mer.

Att ge sig ut på promenad i normal takt är förstås bättre än att inte röra sig alls. Men om du vill att dina promenader ska ge lite extra finns det en del saker du kan prova.

Intervaller

Så enkelt som det låter. Gå 1 minut sakta och följ upp med en 1 minut snabbare gång. Under den snabba gången ska du bli andfådd och känna pulsen. Du kan såklart prova 2 minuter av båda, eller 3 minuter – men anpassa den snabba gången så du inte blir helt färdig.

Powerwalk

Powerwalk är promenader som görs i riktigt snabb takt, med långa rejäla steg. Tänk på hållningen och svinga armarna ordentligt när du promenerar. Blicken ska vara fäst ungefär 10 meter framför dig och landa på hälen för att få ett ”rullande” steg. Gå mellan 45 och 60 minuter åt gången, gärna 4-5 gånger i veckan.

Gå långt

Eftersom promenader inte kräver lika mycket kondition som till exempel löpning, bör du gå lite längre.

  • 6 km, 10 000 steg: bränner cirka 300 kcal
  • 7 km, 12 000 steg: bränner cirka 360 kcal
  • 1 mil, 16 steg: bränner cirka 450 kcal

Ta med dig musik eller en kompis på promenaden så blir den roligare.

Gå i backar

Att promenera uppför är jobbigt – och ger därför mer möda för slitet. Många andra muskler aktiveras och du använder hela kroppen. Försök att hitta en runda som består av både backar och plan mark. Ett annat tips är att ge dig ut i skogen, bland rötter och stammar.

Välj rätt skor för dina promenader

Promenadskor ska gärna vara dämpade och sitta skönt runt foten. Spana in schyssta skor på vår sajt, bland promenadskor, walkingskor och löparskor.

 

Tidigare inlägg Nästa inlägg