Träning

Träning utomhus är som ett pigg-piller

Att bli piggare av att vara ute och andas frisk luft det vet vi. Så att kombinera att vara pigg och att andas frisk luft med träning vore ju en näst intill genialisk kombination. Så hur kan man träna ute? Det ger vi exempel på här.

Många av oss har ett stillasittande jobb ofta med ansiktet vänd mot en eller flera datorskärmar. Det blir man inte direkt pigg av i längden och att komma ut i friska luften och träna skapar en ypperlig kontrast till umgänget med skärmarna och kontorsstolen.
Det finns många fördelar med att träna utomhus utöver frisk luft, prickar du dessutom in en dag med sol ökar du intaget av D-vitamin vilket gör dig ännu piggare. Plus att det tillkommer fördelar som att det är näst intill gratis och att du slipper trängas med andra (perfekt i vintertider då virus frodas i folksamlingar, som på gym där extra många samlas efter nyår på grund av löften till sig själva) i en träningslokal.

Så vad kan man sysselsätta sig med där ute om man bortser från självklara alternativ som power walk, jogga eller springa intervaller. Här har du ett par alternativ av lite olika karaktär som kanske kan falla dig i smaken.

Orientering

Lite som att löpträna fast med ett syfte att låta din inre gps och hjärna jobba lite också då det handlar om att söka mål markerade på en analog karta. Denna typ av utomhussport är bra för dig som behöver något uppstyrt då det ofta underlättar att vara medlem i en orienteringsförening i din närhet. Besök Svenska Orienteringsförbundets hemsida så hittar du vart du kan signa upp dig för en kurs. Den viktigaste utrustningen för orientering är ett par lätta skor med bra grepp och en kompass.

OCR

Vi har nämnt OCR (Obstacle Course Race) förut men det är värt att nämna igen då det liksom är essensen av maximerad utomhusträning. Du tränar styrka, smidighet, uthållighet och använder dig av hinder byggda i eller av naturen som du ska ta dig genom. Dina ledstjärnor i skoväg är Gore-Tex och fenomenalt grepp.

Yoga

Det enda du behöver är en plan yta och följsamma kläder. Ibland kan det vara härligt med en yogamatta även utomhus med det är inget måste. Hitta en plats där du känner lugn och ladda med dina favoritövningar, skriv ner på papper eller ladda hem en app. Yoga utomhus ger dig ro i både kropp och knopp.

Styrketräna

Handskar och en stabil men smidig träningssko som klarar lite tryck kan vara bra att ha. Ta hjälp av trappor, bänkar och backar för att maxa mixen av styrka och kondition. På många ställen finns utomhusgym du kan använda dig av om du vill lyfta lite tyngre under passen.

Tidigare inlägg Nästa inlägg