Motionera med promenader

Är du på jakt efter skonsam men effektiv motion? Prova promenader! Folkhälsoinstitutet rekommenderar att vi tar 10 000 steg om dagen – om du har ett stillasittande arbete, och tycker löpning eller simning är trist, kanske promenader kan vara något för dig? På Footway har vi samlat över 1 200 par walkingskor, perfekta för friska motionsrundor eller vardagslunken.

Promenera mera!

Promenader är perfekta som motion. Vi rör på oss för lite – våra kroppar har inte förändrats särskilt mycket sedan vi levde i grottor, däremot har våra levnadssätt och vår omvärld fått sig en rejäl uppdatering. Och inte alltid till det bättre.

Gymnastik- och idrottshögskolan bedriver forskning inom området och menar att dagens teknik möjliggjort en ökad grad av stillasittande: vi sitter på jobbet, på bussen, i bilen och hemma i soffan. Mycket av den vardagliga motionen har gått förlorad på vägen när vår teknik blivit effektivare och framförallt: mindre. Idag har vi med oss telefonerna överallt och kan enkelt döda flera timmar i soffan med smartphonen som enda sällskap. GIH och andra institutioner har faktiskt gått så långt som att kalla stillasittandet för en ”hälsofara”.

Promenader – botet mot stillasittandet

Vi behöver inte träna till svetten lackar, eller till lungorna skriker efter mera luft. Faktum är att en hyfsat kontrollerad diet och vardagsmotion på cirka 30 minuter varje dag räcker långt för att vi ska må bättre. Där kommer promenader in i bilden.

Om man till exempel vill ha en kaloriförbränning motsvarande 40 minuters löpning, bör man promenera ungefär en mil. Då tar man cirka 16 000 steg och bränner mellan 300 och 500 kalorier. Det bör ses som ganska ordentlig motion och naturligtvis behöver inte alla ge sig ut på milslånga vandringar. Om du däremot fnyser och rynkar näsan åt promenad som träningsform, borde du testa att gå snabbt i över en timme. Man blir tröttare än man tror. Om du provar, gör det i rätt walkingskor.

Vill du ha en större utmaning kanske du borde prova power walking? Träningssättet innebär att man aktiverar hela kroppen när man går, och därigenom bränner fler kalorier. Det rekommenderas att man ger sig ut på power walking mellan fyra och fem gånger i veckan och då ska man gå i ordentligt raskt tempo i 45 till 60 minuter.

Men som sagt: det behöver man inte. Att gå 30 minuter om dagen är gott nog om du inte är på jakt efter några rejäla resultat utan mest vill röra dig. Det fina med promenader är ju att de kan, ganska enkelt, slängas in i vardagen utan varken någon omfattande planering eller redskap. Du behöver bara sköna kläder och bra walkingskor.

Promenera i rätt skor!

Med ett par skor anpassade för promenader och power walking blir dina turer mycket roligare. Det här pratet om att ”träning fungerar i alla kläder” stämmer ju inte riktigt, sedan är det dessutom mycket roligare att träna och motionera i rätt utrustning. Promenader mellan 8 000 och 16 000 steg kräver sina skor.

Ett par bra walkingskor är även perfekta för långa turistvandringar, eller för vardagspromenaderna från bussen till jobbet. Ett par bra skor underlättar självklart också under den långa shoppingrundan.

Walkingskor

|

Sida 1 av 12

×
×
Så skönt! Nu är den sparad!
Och där hamnade en favorit till i samlingen :)

Välj storlek för att visa skor som passar dig!

Mina favoriter
  • Här så kommer alla dina favoritskor sparas!
För att hålla reda på vilka skor du har varukorgen, vilken storlek du valt att filtrera på mm. använder vi så kallade cookies. Genom att fortsätta surfa på Footway.se godkänner du att vi gör det.×